Co to jest grafika wektorowa?

Grafika wektorowa, nazywana inaczej grafiką geometryczną jest jednym z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej. Grafika wektorowa zapisuje obraz w postaci figur geometrycznych, które opisane są wzorami matematycznymi. Takie rozwiązanie pozwala na dowolne zmiany rozmiaru pliku. Dodatkowym plusem, jest możliwość dowolnego skalowania obrazu bez utraty jego jakości. W przypadku grafiki dwuwymiarowej obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych, w przypadku grafiki trójwymiarowej, obraz opisujemy za pomocą brył geometrycznych. W niektórych przypadkach grafika wektorowa może zostać skonwertowana do postaci grafiki rastrowej. Najczęściej grafika wektorowa wykorzystywana jest do tworzenia grafiki, czyli obrazów zawierających stosunkowo niewielką ilość szczegółów, nie wykorzystujemy jej natomiast do tworzenia obraz, w których chcielibyśmy zastosować fotorealizm. Grafika wektorowa w dużym stopniu umożliwia przekształcanie obrazu, wybrane obiekty można obracać, przesuwać, rozciągać, pochylać, tworzyć odbicia lustrzane czy też zmieniać kolejność na osi głębokości.

Jakie edytory możemy wykorzystać do tworzenia grafiki wektorowej?

Tworzenie grafiki wektorowej jest prostsze niż by się to mogło wydawać. Na rynku istnieje wiele programów i edytorów graficznych, zarówno płatnych jak i darmowych, które umożliwiają nam tworzenie grafiki wektorowej. Oto lista najpopularniejszych:

Płatne edytory graficzne:

  • Adobe Illustrator

  • Adobe Flash

  • Adobe FreeHand

  • CorelDRAW

  • Intaglio

  • Photoline

  • WinFIG

  • Xara Xtreme

Darmowe edytory graficzne:

  • Dia

  • Inkscape

  • Karbon14

  • OpenOffice Draw

  • Sodipodi

  • Synfig

  • Xfig

Wady i zalety grafiki wektorowej

Jak wszystkie rozwiązanie, również grafika wektorowa ma swoje plusy i minusy. Poniżej przedstawione zostały największe wady i zalety używania tej metody projektowania obrazów:

Zalety grafiki wektorowej:

– prostota opisu, skalowalność, możliwość modyfikacji poprzez zmianę parametrów grafiki

– możliwość opisu przestrzeni trójwymiarowych

– dobra konwersja do grafiki rastrowej

– możliwość użycia ploterów zgodnie z metodą ich pracy

– mozaikowy opis struktury obrazu

Wady grafiki wektorowej:

– bardzo duża złożoność pamięciowa fotorealistycznych obrazów

– przy większej liczbie obiektów, plik staje się duży wielkościowo

– im bardziej szczegółowy obraz, tym więcej pamięci potrzeba na przerobienie pliku

– renderowanie obrazu wektorowego zajmuje więcej czasu niż renderowanie obrazu zapisanego rastrowo

Comments (0)
Add Comment